Naar de inhoud springen

Drie tips om een goede domeinnaam te kiezen voor je nieuwe project

Op deze pagina gaan wij dieper in op het kiezen van de juiste domeinnaam voor een nieuw project. Wij geven je drie tips waarmee je uiteindelijk de beste domeinnaam vindt. Een goede domeinnaam bepaald voor een belangrijk deel jouw online succes.  De domeinnamen die wij zelf bedenken voor onze nieuwe projecten zijn vaak kort en krachtig. Het liefst kiezen wij voor namen die uit maximaal 10 tekens bestaan, zodat ze gemakkelijk te onthouden zijn.

goede domeinnaam kiezenWij kiezen zowel voor generieke domeinnamen (dus namen met een betekenis zoals Thee.be of Vaporshop.be) als voor zogenoemde ‘brandable’ domeinnamen. Dit zijn namen die gemakkelijk uitspreekbaar zijn maar niet per se een betekenis hoeven te hebben.

Een goede domeinnaam is sowieso een:

  • Korte, eenvoudige domeinnaam
  • Unieke domeinnaam
  • Doeltreffende, specifieke domeinnaam

Wij zoomen op deze pagina in op bovenstaande 3 punten en vertellen jou hoe je met dank aan deze punten zelf een goede domeinnaam kunt kiezen voor een nieuw project.

Tip 1: Korte domeinnaam

Zorg ervoor dat de domeinnaam voor jouw nieuwe project vooral zo kort mogelijk is. Zelf gebruiken wij het liefst tot maximaal 10 tekens voor onze domeinnamen. Een uitzondering maken wij voor domeinnamen die uit twee woorden bestaan. Bijvoorbeeld GoedeDomeinnaam.be. Waarom moet een domeinnaam zo kort mogelijk zijn? Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken.

Niet alleen zijn deze domeinnamen dan veel gemakkelijker te onthouden, ook is het uitspreken daarvan eenvoudiger en het staat gewoon veel professioneler. Bovendien is een korte naam beter te verwerken in een logo, op visitekaartjes en gemakkelijker te gebruiken voor e-mailadressen.

Tip 2: Unieke domeinnaam

Tip 2 is misschien wat lastiger om rekening mee te houden. Want niet iedereen is zo creatief met taal en domeinnamen. Maar probeer naast een korte domeinnaam te kiezen voor je nieuwe project ook vooral om een unieke, originele domeinnaam te verzinnen! Kies voor een naam die gegarandeerd opvalt. Je maakt daarmee potentiële bezoekers nieuwsgierig, je kan online een merknaam opbouwen en de domeinnaam als juridisch merk beschermen.

Probeer om in een unieke domeinnaam een kernwoord te verwerken. Gebruik je de nieuwe domeinnaam voor bijvoorbeeld een webwinkel in merktassen, dan laat je het woord ’tassen’ er op de een of andere manier in terugkomen. Bijvoorbeeld: CooleTassen.be.

Tip 3: Doeltreffende, specifieke domeinnaam

Tip 3 heeft enige overlap met tip 2. Uiteindelijk zul je door tip 3 toe te passen in de meeste gevallen ook uitkomen bij een unieke domeinnaam.

Kies voor een doeltreffende, specifieke domeinnaam. Dat is een domeinnaam waarmee jij je richt op een specifiek publiek. Belangrijke vragen die jij jezelf daarbij kan stellen zijn:  Wat voor een product verkoop ik? Waar staat mijn bedrijf voor? Wie is mijn belangrijkste publiek? Tot welke markt richt ik mij (wijk, stad of land)? Je kan kiezen voor een beschrijvende, generieke domeinnaam of een merkgerichte domeinnaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *